Mustan vuoden viimeiset kuukaudet



Talvella kirjoitin mustan vuoden värikkäistä päivistä ja mietin jo silloin, millaiset fiilikset ovat sitten kesällä, kun aurinko paistaa ja kaikki on taas (toivottavasti) hyvin…

Kuva: Jonna Peltokoski

Muutama kuukausi on siitä vierähtänyt ja fyysinen osuus matkasta on nyt pienellä tauolla. Matka jatkuu siltä osin myöhemmin, ehkä syksyllä tai ensi vuonna on tulossa joitakin operaatiota, joiden pitäisi estää ettei musta vuosi tulisi takaisin. Uskon kuitenkin selviäväni niistä, olenhan vielä nuori.

Mutta sitten se henkinen puoli, mitä sille kuuluu tämän kaiken keskellä? On päiviä, jolloin ei jaksaisi tehdä mitään, mikään ei huvita, mieli on apea, kiukuttaakin vietävästi. Töissä ajatukset harhailevat ja virheitäkin sattuu. Ajatukset pyörivät menneessä ja tulevassa. Pukkaa pelonpeikkokin olkapäälle huutelemaan: ”Luuletkos olevasi selvillä vesillä? Turha luulo!! Odotapas vuosi tai pari tai kymmenen…”

Mustan vuoteni aiheuttaja oli kuitenkin sitä ärhäkämpää lajia, joten pelonpeikko voi olla jopa oikeassa. Toivon kuitenkin todella, että se olisi täysin väärässä.

Synkeinä päivinä päässäni soi usein PMMP:n laulu, jonka kertosäe menee seuraavasti:

”Tässä elämä on, oma kallis ja tarpeeton.
Joki joutava laineillaan, mua lastuna vie mukanaan.
Ensi mä vapisin aaltojen alla, opin olemaan antautumalla.
Pohjassakaan ei yksinään olla, alakulo on seurana haikeuden.”

Sitten on päiviä, jolloin se aurinko tosiaan paistaa, askel on kevyt ja mieli positiivinen. Usko elämään ja tulevaan on vahva. Minulla on puoliso ja lapset, jotka pitävät pystyssä. Heidän vuokseen jaksaa ja pitääkin jaksaa. Yhdessä suunnitellaan tulevaa, mutta yhtä lailla välillä mietitään, että entä jos ”se” tuleekin takaisin, mitä sitten. Onneksi suomalainen terveydenhuolto tarjoaa myös ammatti-ihmisten apua, joiden kanssa voi asioista puhua ja yhä paremmin löytää sitä valoa elämään.

Paljon olen viimeisen kymmenen kuukauden aikana miettinyt, mikä elämässä on todella tärkeää. Jos maallinen vaellukseni päättyisi, voisinko sanoa eläneeni niin kuin itse halusin vai olenko tehnyt valintani perustuen muiden odotuksiin ja toiveisiin. Nyt kun olen vasta elämäni puolessa välissä ja matka jatkunee vielä toiset 40 vuotta, olen päättänyt, että tästä eteenpäin tärkein ihminen minulle olen minä ja heti samalla viivalla on perheeni. Tästä eteenpäin teen juuri sen, mihin voimavarani riittää ja mikä tuo minulle onnea, iloa ja hyvinvointia, en enempää enkä vähempää.

Parempina päivinä korvamadoksi juuttuu usein Juha Tapio:

”Oi kultani älä niin huoli, vaikka terävä ja viuhuva nuoli
saattaa meihinkin osua kyllä.
Mitä huominen ottaa antaa, sitä tänään vielä et voi kantaa,
eikä ne murheet meihin yllä.
Meillä on aikaa vielä nauruun, leikkiin ja rakkauteen
iloon ja ukkosen jylinään.
Meillä on aikaa vielä kääntää kellot kohdalleen,
joka ainoa päivä on tänään.”

Toivon meille kaikille paljon aikaa. Hyvää aikaa!

Katja Peltokoski
Kirjoittaja työskentelee toimistosihteerinä Alavuden seurakunnassa.

Kommentit